עושר תורני בשבוע הספר

    אתר קול חי No Comments on עושר תורני בשבוע הספר
    23:36
    13.05.24
    נתי קאליש No Comments on פרסום ראשון: מי יהיה הממשיך? נחשפת צוואתו של האדמו"ר מביאלה

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במשך מאות שנים מתווספים אלפי ספרים לארון הספרים התורני מאוצרם הבלום של גדולי הדורות. בעשרות השנים האחרונות נתגלו וממשיכים להתגלות כתבי יד עתיקים, מהדורות מוקדמות וספרים נדירים אשר יכולים לשפוך אור חדש על הספרות התורנית העשירה.

    מכון ירושלים" אשר נוסד בירושלים בשנת תשכ"ח (1968) על ידי הרב יוסף בוקסבוים זצ"ל, נחשב כיום לגדול מכוני המחקר התורניים, עם רשת שלוחות במקומות שונים בארץ ובחו"ל, המקיפות את מיטב הכוחות התורניים אשר הביאו לתנופה מרשימה בגדלה ובהיקפה של היצירה התורנית. ב"מכון ירושלים" צוות גדול של תלמידי חכמים וחוקרים, המונה כמאה וחמישים איש, אשר עושים לילות כימים במטרה לאתר מקורות שונים, לפענחם ולהביאם לדפוס.

    עבודה מאומצת ביותר נעשית לאיתור מקורות שונים וכתבי יד מספריות בכל רחבי העולם, במטרה לפענח צפונות היכולים לשפוך אור על סוגיות עמומות ובלתי פתורות. כך נוצרה גלריה עשירה ונדירה של ספרים בכל מקצועות התורה: ספרי ראשונים ואחרונים, ספרי פרשנות על התורה ועל התלמוד, ספרי הלכה ומנהג, ספרי שאלות ותשובות, קבצים תורניים, היסטוריה ומחקר.

    במכון ירושלים עמלים אף להחזיר עטרה ליושנה, להחיות ולשמר את מורשתם של יהודי אירופה וארצות המזרח, להנציח ולחקוק באותיות של זהב את זכר הקהילות ומנהגיהן, ולהוציא לאור עולם את חיבוריהם ויצירותיהם של גדולי הדורות ומנהיגיהם. לשם כך הוקמו במסגרת המכון "מפעל תורת חכמי אשכנז", "מפעל מורשת יהדות הונגריה", "מפעל תורת חכמי ליטא", "מפעל תורת חכמי פולין", "מכון אור המזרח", "מפעל תורת חכמי פראג" ועוד.

    עד כה הופיעו במסגרותיו השונות של המכון כ-800 ספרים, המציגים גלריה עשירה ומגוונת של יצירות מופת ראשונות במעלה, פירושים וחידושים על התורה והתלמוד, שאלות ותשובות, הלכה ומנהגים, הגות ומחשבה, אנציקלופדיות על קהילות וחכמי ישראל ועוד.

    עם השנים יצא שמו של מכון ירושלים למרחוק בכך, שחזקה על הספרים שיוצאים מתחת ידו שעברו נפה אחר נפה, ביקורת אחר ביקורת, שלא תצא תחת ידיו ח"ו תקלה ללומדי התורה. כך, הפכו ספרי המכון: מפעל הטור והשלחן ערוך השלם, אוצר מפרשי התלמוד, תשובות הראשונים, ספרי המהר"ל מפראג, מנחת חינוך השלם ועוד רבים, לנכסי צאן ברזל של לומדי התורה ואוהביה.

    מפעלים כבירים אלו לצד הוצאתם המחודשת של ספרים נדירים מביאים לכך שאין בנמצא ארון ספרים יהודי שספרי מכון ירושלים לא מפארים אותו. המגוון העצום והמתחדש של הספרים שמוציא מכון ירושלים, מביא את לומדי התורה לקבל בחיבה ובשמחה כל ספר חדש שיוצא לאור בהוצאתו.

    שבוע הספר התורני הבעל"ט הוא הזדמנות חגיגית להציג בפני שוחרי התורה ולומדיה את כל ספרי מכון ירושלים כפי שיצאו עד כה.



    0 תגובות